Hej på er!
Idag har vi haft utställningsteknik och
diskussioner kring rum och rumslighet.
Här delar jag med mig av vad dagen innehållit.
"Room" är ett begränsat "space" - Jorden är ett "space"
& vi befinner oss i det begränsade rummet som är jorden.
Avgränsad volym.
Allting har alltid med allting annat att göra.
Allt är beroende av allt runt omkring.
Ta därför alltid ställning till allt som finns i rummet.
Att tänka på inför en utställning:- STÄDA NOGA
- Ta bort nålar
- Måla om/över
- Täck störande moment ex. eluttag som inte används, fläkttrumma et.c.
Tänk på gyllene snittet när du ställer ut.
Din utställning ska vara balanserad.
Vem är du i din utställning?Artisten, eller den "hemliga personen".
Gör skillnad på vem du är som person och vem du är som artist.
Identitet - Du kan som artist ha flera identiteter, som tar olika ställningar utifrån vald identitet.
Skaffa dig en "master i fördomar" att kunna spela på, då du uttrycker dig som artist.
I mitt fall, blond, blåögd ung tjej som sysslar med mode. Redan där har du som läsare placerat mig i ett fack.
Vem vill jag att betraktaren/betraktarna ska tro att jag är?
Spela dina roller så att ditt syfte lyfts.
Remediering handlar om igenkännande. Ett exempel är dagens digitala medier. En dokumentär om 1:a världskriget är en efterkonstruktion från en tid då inte dokumentärfilm gjordes. För att återskapa känslan och göra oss "igenkända", lägger man i såna här sammanhang in olika faktorer, så som ljud från en gammaldags projektor, svart-vita skavda bilder, visar pappersblad från den tiden för att du ska kunna läsa på skärmen, o.s.v. Vi kan inte införa ny teknik till vår vardag ifall vi inte känner igen det nya och kan placera in det i våra tidigare liv. Därför har exempelvis Ipads en "bläddra vidare" funktion från höger till vänster, liksom en traditionell bok - igenkännande.
Mycket handlar om vad vi sätter för rubrik på en situation. Om du tänker dig att du ställer upp 5st stolar på en rad. På stolarna sätter du 5 personer. Mitt emot sätter du en ensam stol med en person på stolen, så att personerna har ögonkontakt. Sätter du nu rubriken "Auktoriteten" på installationen och ber en publik studera installationen kan de direkt säga vem som är auktoriteten. Vår vana från ett klassrum eller föreläsningssal avgör. Sätter du nu istället rubriken "Utfrågningen" på installationen, kommer publiken att vända på vem som är auktoritet och utfrågad. Lek med rubriken. Arbetsnamnet behöver i slutändan inte vara samma namn som utställningsnamnet. Utställningsnamnet kan arbetas fram under tiden ni bygger utställningen.
Välj ut ett gemensamt ämne. När du ställer ut får du inte lov att vara egoistisk. Du måste anpassa dig till hela utställningen. Ifall du har delar i ditt verk som inte kommunicerar med utställningsnamnet eller de andras verk, är du så vänlig att ta bort de delarna. Vinkla ditt verk så att det stämmer överens med de övriga verken i utställningen.
Bygg en modell av utställningen där du bestämmer hur mycket plats varje verk får lov att ta. Tänk ut hur du/ni ska kunna manipulera dina/era besökare så att din/er ståndpunkt lyfts. MORAL!
Vad som vanligtvis väcker uppmärksamhet, om det är vad du söker, är:
- Sex
- Droger
- Våld
- Religion
Vad vi gör - Vem vi är
Du gör inte det du är. Du är inte det du gör.
Men går det att komma ifrån? Återspeglas inte alltid vem du är, i vad du gör? Annars skulle du vell aldrig lyfta den fråga du lyfter i dina verk, ifall du inte vore den du är?
GANT-Schema är ett schema som ni gör tillsammans, eller som den så kallade "kuratorn" har sammanfattat inför möten ifall du ställer ut i större grupp eller på "bättre" museer.
1 - Vad har vi?
2 - Vad vill vi?
3 - Hur gör vi?
Utställningen och verket är lika viktiga.
Allting har alltid med allt annat att göra.
Avgränsningar existerar inte i ett sammanhang.
Bestäm hur många ni är.
Skriv ut dagens datum och skriv ut dagarna där högsta siffran
är dagen ni samlas, och där vernissage dagen är 0. Exempel:
Vår lista på saker som redan fanns i rummet blev väldigt lång. Vissa saker kunde vi göra något åt, som att måla alla väggar vita. Andra saker kunde vi inte gör något åt inför vår vernissage, så som lysrörsamaturerna i taket eller sprickorna i segmentgolvet. Då detta är saker som kommer vara närvarande i utställningen, se till att anpassa utställningen så att sprickorna i golvet får lov att vara en del av uställningen. Alltså, anpassa det du ska lägga till i rummet, till det du inte kan ta bort.
Ofta finns det många eluttag i en utställningshall. Dessa kan man faktiskt bara skruva ner och sätta ett vitt papper över med tejp. Om du sedan rollar över med samma vita färg som du nyss målat om rummet med, kommer varken hålet eller pappret att synas.
Kom också ihåg att vitt är den färg som berättar "jag är oviktig" i ett utställningsrum. Därför kan du alltid hänga för oviktiga detaljer, som ljusknappar och rauter med ett vitt papper eller vitt tygstycke.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar