tisdag 17 december 2013

Samtida designers - Fördjupning

DESIGNER/MÄRKE nr.1


Mary Katrantzou (född 1983) är en italiensk nutida designer med rötter inom textildesign (far), inredningsdesign (mor) och arkitektur (tidigare skolad).


Katrantzous master-examens show 2008 la grunden för den stil och det koncept hon pressenterar än idag. Kollektionen var basserad på överdimensionerade smycken, digitalprintade på jersey klänningar. Dimensionsförändringen skapade illusionen av att bära enorma smycken som skulle vara för tunga i verkligheten.
 
 
Hennes arbete handlar om förnimelse och perspektiv genom ett visuellt språk som används för att utforma smickrande plagg för kvinnor. Mary Katrantzous kollektioner kretsar kring idén om lyx och skönhet. Hon tar objekt från konst, arkitektur eller designföremål som en kvinna inte skulle kunna bära om de vore verkliga.
 
 
Hon gjorde debut på London Fashion Week inför våren 2009, med stöd av BFC och New Gen Scheme. Genom visningen fick hon 15 stora återförsäljare, vilket la starten för hennes karriär.




______________________________________________________________

DESIGNER/MÄRKE nr.2


Haglöfs är Nordens största leverantör av ytterplagg & utrustning för sport- & uteliv som grundades av Wiktor Haglöf i Dalarna 1914.
 
 
Företagets grundprincip är att förse privatpersoner och expeditioner med funktionell design, utrustat för det nordiska klimatet. Man använder högteknologiska material i kombination med avancerade konstruktioner för hög användbarhet (god passform, låg vikt, hög slitstyrka, lång livslängd).

 
Sedan 2008 integreras hållbarhet i affärsutvecklingen, under projektnamnet Take Care, där man förhåller sig till hela försärjningskedjan i varje ny product. Haglöfs använder återvunnet material i stor utsträckning och säkerställer att productionen bedriver etisk hållbar verksamhet. Man siktar på att till 2015 ha 80% av omsättningen av plaggen enligt bluesign®’s villkor.

 



Inga kommentarer: