torsdag 3 november 2011

Mini-kollektion som prio 1

Tjenahejsan!

Vill inleda bloggens första, riktiga inlägg med att pressentera det projekt som för oss 8 flitiga modeelever är mycket högaktuellt. Minikollektion! Vi har fram till den 18:e november på oss att sy upp 5 plagg varav en topp/blus/liv, en styck kjol, ett par byxor, en känning samt ett valfritt plagg.

Först och främst inledde vi med att brainstorma och göra insporationskollage för att finna vårt personliga tema. Kollektionen ska pressenteras inför vintern 2012 som uppdraget löd, och vi startade vår tankeverksamhet i det lilla klassrummet.

Jag fann mina plagg och därefter min inspiration, vilket kanske låter något märkligt, men det fann sig naturligt. Eftersom min älskade pojkvän och kanske också främsta inspirationskälla har ett ENORMT intresse för djur och natur startade tankarna kring varför vi behåller våra favoritdjur genom hela livet men inte våra favoritplagg? Vad är det egentligen som naturen lyckas med som inte modet fixar? Min inspirationskälla blev "svenska fåglar" och som tur var hittade jag en fågel för varje plagg! Skatans svarta dräckt med sitt vackra skimmer i blått och grönt, kungsfiskaren med sin nästan exotiska fjäderdräckt... you name it. Och äntligen var jag igång!

Dum som jag är, började jag att sy upp plagg nr.5... men gud, så mycket jag lärde mig. Plagg nr.1 som var blusen/toppen sydde jag av samma mönster fast i andra tyger och med vissa ändringar, och oj så mycket lättare det var när jag redan gjort alla fel.

Nu är det höstlov, men jag tog bara 1 dag ledigt och en med sovmorgon till 10. Det blir vell så när man får hålla på med det man brinner för allra mest. Gårdagen spenderades hela dagen i skolan och idag har jag tagit mitt pick och pack till sommarstugan där jag isolerat mig. Idag har jag producerat min kjol och upptäckt att jag inte har tillräckligt med mönsterpapper till min byxa imorgon. Det blir smörpapper eller finlir på det som redan är färdigt imorgon.

Sydde upp en test på klänningen igår men efter ett samtal med läraren förstår jag att min idé var lättare sagt än gjort. Det är bara att bita ihop.


DETTA ÄR SÅ JÄVLA ROLIGT!!!!
WIIIIE!!!

Inga kommentarer: