tisdag 6 december 2011

Insamling av inspiration till designprojekt 2.


Nyår/Jul 2011

Halsband från Maria Krogtoft - väska
Skärp med inspiration från Natali Fatori - väska

Kappa

Inspiration kombination
Lisa Viola Setterverg v.s. Viktoria Beckham

Inspiration kombination
Lisa Viola Setterverg v.s. Viktoria Beckham

MALL

Jag börjar med att brainstorma lite utan att fundera över att plaggen ska inspireras av varken fåglar eller ska ha anknytning till sommaren, och använder mig av en färdig mall för att slippa bry mig om proportionerna på kroppen jag klär. Jag målar bara halva kroppen, halva plagget och halva ansiktet. Då går det snabbare och man får ändå ett helhetsperspektiv - så fantastisk är vår hjärna.

Med inspiration från ett igår avslutat projekt där vi producerade egna väskor, gjorde mina fina klasskamrater Linnea och Maria varsina väskor som kunde bäras på flera olika sätt; med band kring handleden, utan band, med kort band, med långt band, med band som separat smycke...

En annan inspirationskälla var min klasskamrat Lisa vars klänning både var en enärmad klänning, en tröjja med en ärm eller en långärmad klänning beroende på hur man kombinerade den.

Bland mina papper från gamla moodboards som jag gjort under sommaren fann jag bland annat en gul klänning som bars av Viktoria Beckham, som hade en böjd söm över magen som gav en illusion av att den var tvådelad.

Jag kom och tänka på ett par vantar jag hade som liten. Hade man dom åt ena hållet blev det fingervantar, och väcklade man dom ut och in blev det tumvantar. Något som farsinerade mig något ENORMT.

Ytterligare inspiration var min pojkväns vänner Louice och Jonas som vi var på pepparkaksmys hos härom dagen, vars katt hade fått en riktigt fin vinterpäls - och tanken slog mig nu att det är samma sak med en hel del olika fågelarter.

En fågelart som de har på min pojkväns jobb är röd ibis. Den blir röd av att äta ett speciellt kräftdjur. Samma sak är det med flamingon som blir rosa av de kräftdjur de äter, och till och med piljiftsgrodan som är världens giftigaste djur i det vilda är totalt ogiftig om de inte får i sig ett speciellt kryp som i sin tur har ätit av en viss växt.

Den samlade inspirationen blev att jag nu ska läsa på mer om fåglar som byter fjäderdräkter, och till vilka fäger. Ta reda på under vilka omständigheter de byter fjäderdräkt och att finna redan publicerade lösningar där samma plagg har flera användningsområden eller färger beroende på hur man vänder och vrider på dem, och att jag i min tur kan försöka utveckla de funna idéerna till mina egna.

Let's get ready to rumble!!

Röd Ibis
FOTO: MEHDI GHADDAS


Inga kommentarer: