tisdag 19 november 2013

Teckning

Vi ska ha skrivit om 20 designers och gjort 3 skisser per designer tills på fredag. Som tur är blev vi indelade i grupper om två eller tre, så jag har 10 designers att göra och därmed 30 skisser tills på fredag. Här är de första fyra som nu tagit en och en halv dag, så det blir till att inte gå så djupt i efterforskningen i de andra 6 designers som jag gjort i dessa 4 här nedan. Har försökt få så många olika informationskällor som möjligt för att få ett mer sanningsenligt perspektiv, så det har blivit film, tidningar, böcker, wikipedia och googlat.

DIOR 1947 och 2012, ganska oförändrad siluett i dessa bilder, 
men det är också denna siluett som jag förknippar med Dior.
En till Dior skiss

Martin Margiela håller mycket på med att konstruera om sånt som redan blivit konstruerat. Min lärare uttryckte att han letar efter sanningen och vill visa människorna sanningen. Här är en filt/kappa, en klänning som också är en provdocka och en skinhandske-topp.


Alexander McQueen är en av vår tids allra största designer. Här försökte jag ta fram den återkommande ving-formen och fågelinspirationen som finns i allt han gjort.

Cristobal Balenciaga, spansk designer samtida med Chanel och Dior. 
Han utgick alltid ur den spanska renässans dräkten, vilket man kan ana i dessa bilder.


Inga kommentarer: