torsdag 30 januari 2014

Redovisning Del.1 - Färg, Tryck & Beredningsteknik

Idag hade vi redovisning på denhär uppgiften:

Färg & material i fokus - utan form
Välj ett musikstycke som utgångspunkt
Vad intresserar dig med stycket?

Jag valde en av mina pepp-låtar från min pepp-lista på Spotify.
På listan ligger: Aerosmith - Dream On, Rednex - Cotton Eye Joe, 
Mary J.Blige - Just Fine, Iron Maiden - Fear of the Dark 
och sist men inte minst, denna underbara pepplåt!


Denhär låten har en magisk påverkan att få mig att se livet lite ljusare 
när livet känns motigt, det är vell anledning nog :)


Gör egna tolkningar av musiken genom skisser i valfria tekniker. 
Någon tolkning ska vara flerfärgad och någon svart-vit. 
Samla skisserna i en workbook.

Så jag skissade med hjälp av att klippa och klistra i tidningar, samla in tygprover, måla färgrutor, klistra in trådar, leta runt och kombinera dem på olika sätt. Sedan skissade jag medan jag arbetade, genom att testa olika färger och material, sätta dem emot varandra och se hur de förhöll sig till mina känslor för låten.


Färgkollektion
Gör en färg och materialkollektion med utgångspunkt i musiken och i skisserna.
Kollektionen ska bestå av 5-8 färger i valfritt antal material.
Tänk på att storleken på material/färg-proven behöver vara tillräckligt stora för att 
kvalitén och färgen ska synas ordentligt. Tänk också på storleks-relationen mellan 
proverna i kollektionen. (Större/Mindre beroende på hur viktiga de är i sammanhanget)

Kollektionen ska innehålla:
  • 5-8 färger
  • Cellulosa-material
  • Polyester-material
  • Tryck med reaktivfärg
  • Tryck med pigmentfärg
  • Färgning med reaktivfärg


Självklart glömde jag fota av min pressentationsboard när den va helt klar, men i mitten av bilden nedan till höger är en bild från innan jag klippte ut bitarna och satte upp dem på boarden. Där finns: 
  • Två olika lila som är infärgade på bomullsväv med reaktiv färg (Reaktiv färg är en färg som bara fastnar på cellulosabasserade material)
  • En djup, mörk lila som går mot blått (reaktiv printad/tryckt på en bomulls sammet)
  • En mörkgrå (också reaktiv printad/tryckt på bomullsväv)
  • Två turkos-blå där den större biten är sammet printat från baksidan och där biten till höger om den faktiskt är samma turkos-blå färg men med fler rakeldrag och printad från framsidan, så att sammetsluggen blev färgad. (reaktiv tryckta)
  • Två ljusa "sandfärgade"(Pigment tryckta - ena med pärlemo blandning och andra med heltäckande vit)


Redovisningen inleddes med att man spelade upp de första 15-30 sekunderna av sin musik, sedan tog man fram sin board med kollektionen och beskrev varför man gjort som man gjort, visade skisser och process ur boken och sedan fick klassen och lärarna ställa frågor, ex. varför man valt att placera färgerna på det sätt man satt dem i förhållande till varandra, varför man valt just den nyansen, varför man valt ett visst material et.c.

Här är ett collage som jag tar med mig in i nästa uppgift som är en påbyggnadsuppgift från den förra...

Inga kommentarer: