måndag 27 februari 2012

Bilder på korsetten





Projekt för Vår & Sommar 2012/2013 - KORSETT

Här är min korsett. Den är gjord i enbart bomull som textilt material. Konstruktionen är en bas i stabil twill-väv där jag sytt på kanaler om 2 och 2. I kanalerna finns stadiga plastskenor  (26st skenor) och bygeln i kupan är en metallfjäder som är mer böjbar. Dekorationer är två kopparplattor som jag tillverkat i vår fina silversmidessal och borrat små hål längs med ytterkanterna där jag på så vis sytt fast dem i det yttre tyget som vi ser på bilden. Pärlbroderierna är också fastsatta i det yttre tyglagret, som jag färgat i vårt screentrycksrum. Jag har använt 2st olika blå nyanser och lät färgen ligga doppad i det mörkare färgbadet i ett dygn. Baktill är det öljetter med ett bomullsband som snörning, även det har blivit färgat. Korsetten är inte helt klar, bland annat är inte alla öljetter baktill fast ännu och därför är det lite dragningar här och där. Nedre kanten är inte heller fastsydd ännu. Jag hoppas hinna klart till fredag då vi har redovisning.

Inga kommentarer: