onsdag 6 mars 2013

H&M


"Mode och kvalitet till bästa pris"


Hennes & Mauritz AB, förkortas H&M, är ett svenskt börsnoterat detaljhandelsföretag i konfektionsbranschen med huvudkontor i Stockholm. Företaget har omkring 94 000 anställda och cirka 2 500 butiker i 43 länder. Dess omsättning var drygt 128 miljarder kronor 2011. Mätt i antalet butiker är det världens tredje största butikskedja för kläder, efter konkurrenterna Gap och Zara.


Carl Erling Persson, född 1917 i Borlänge, död 2002 i Stockholm, var en svensk entreprenör och företagsledare som grundade bland annat klädkedjan Hennes & Mauritz.
1943, grundade han Pennspecialisten, idag känt som Ur & Penn. Den första H&M-butiken öppnades i Västerås 1947. Persson fick även agenturen för Montblanc (klockor, lädervaror & skrivmaterial). Det stora folkliga genombrottet kom i början av 1940-talet då Persson lanserade den sjuuddiga gulröda adventsstjärnan, den så kallade "proletärstjärnan".
Persson gifte sig med Margot Lacobi och gifte 1984 om sig med Margareta Frestadius. Han fick barnen Sian Bengtsson, Stefan Persson och Lottie Tham. Ett av hans barnbarn, Karl-Johan Persson, är VD i familjeföretaget idag.







Erling registrerade företaget Hennes och öppnade butik i Västerås 1947, där han sålde enbart damkläder. Den första butiken utanför Sveriges gränser öppnade 1964 i Norge, och senare även i Danmark 1967. Året därpå köpte Erling Persson företaget Mauritz Widforss, som då sålde jaktutrustning och herrkläder. Företaget kom då att byta namn till Hennes & Mauritz och sålde numera både herr- och damkläder.

1974 börsintroduceras H&M på Stockholmsbörsen. 1976 öppnades den första H&M-butiken i Storbritannien och snart där efter även i Schweiz & Tyskland. Den tyska marknaden är idag överlägset störst för H&M och svarar för ungefär en tredjedel av försäljningen. Hennes & Mauritz köpte 1980 det Boråsbaserade postorderföretaget Rowells. Mellan 1988 och 2000 drev H&M även lågpriskedjan Galne Gunnar






Under 1990-talet expanderade klädkedjan till Belgien, Finland, Frankrike, Luxemburg, Nederländerna samt Österrike och 1998 startades internetförsäljning. Den 31 mars 2000 öppnade H&M sin första butik utanför Europa på Fifth Avenue på Manhattan i New York i USA. Därefter har H&M fortsatt att expandera med nya butiker runt om i hela världen.




H&M startade nya butikskedjan COS Collection of Style år 2007, med ett nytt modekoncept i ett högre prissegment för att locka nya kundgrupper. COS har idag ett flertal butiker utspridda i Europas större städer. Sedan våren 2008 äger H&M det svenska modeföretaget Fabric Scandinavien, som driver butikskedjorna Weekday och Monki. Fabric Scandinavien designar och säljer även flera egna modevarumärken, bland annat Cheap MondaySamma år utsåg Financial Times H&M till Europas starkaste varumärke före bland annat Carrefour och IKEAI mars 2012 blev det känt att H&M planerar ytterligare en ny butikskedja som ska få namnet “& other stories”. De första butikerna ska öppnas i Europa under 2013. Likt COS planeras “& other stories” att ligga i ett högre prissegment än vad H&M:s vanliga butiker gör.




Under 2000-talets första årtionde uppmärksammades H&M för sitt samarbete med världskända designers och popstjärnor. 2004 gjorde Karl Lagerfeld en kollektion åt H&M, och 2005 var det Stella McCartneys tur. Påföljande år, 2006, gjordes en kollektion av Viktor & Rolf och hösten 2007 släpptes en kollektion av Roberto Cavalli. 2008 var det Rei Kawakubo som var gästdesigner och 2009 var det Matthew Williamson. Dessutom har popdrottningen Madonna samarbetat med H&M. Inför hennes The Confession Tour sommaren 2006 gjordes en specialdesignad "tracksuit" och våren 2007 släpptes kollektionen M by Madonna

H&M har även släppt en badräktskollektion i samarbete med Kylie Minouge. Den 14 november 2009 lanserades en samarbetskollektion med Jimmy Choo. Nästa lanseringen ägde rum i början av december 2009 med designern och modehuset Sonia Rykiel som formgav en underklädskollektion åt H&M. Ett samarbete med Lanvin släpptes under hösten 2010. Kollektionen bestod till stora delar av färgstarka festklänningar. 2011 gjorde Versace en kollektion för H&M som innehöll damkläder, herrkläder och heminredning. Därefter har sammarbeten med Marni och Maison Martin Margiela gjorts under 2012.






MiljöpåverkanEn undersökning från Greenpeace 2011 visade att 4 av 6 testade H&M-plagg innehöll kemikaliegruppen nonylfenoletoxylater, som i vatten omvandlas till det mycket giftiga ämnet nonylfenol. Efter en publik kampanj riktad mot H&M, meddelade företaget att de kommer att fasa ut användningen av alla farliga kemikalier ur hela produktionskedjan till 2020 senast. H&M åtog sig även att se till att deras underleverantörer offentliggör vilka farliga kemikalier som släpps ut från de fabriker där kläderna produceras.



_____________________________________

Jag har skrivit lite på Wikipedia precis om Margareta van den Bosch, för det fanns typ inget... Det var dock svårare än vad jag trodde, men känns pinsamt att det inte står mer än en mening om en av Sveriges största designers på Wikipedia.

Margareta van den Bosch var chefdesigner på H&M mellan 1986 och 2007. Idag är hon kreativ rådgivare på företaget, i en ålder av 71år. Hon har sedan sin avgång som designchef haft ansvar för H&Ms internationella samarbeten med andra designers, företag och idoler.

_____________________________________



Ann-Sofie Johansson tillträdde som chefdesigner på H&M 2007, men har arbetat på företaget sedan 1987 och arbetat sig upp från att sälja i butik. 

Beskriv dig själv som designer.


- Jag har en bra modekänsla och känsla för vad som är trendigt. Och så är jag kommersiell, det vill säga jag har en bra känsla för vad våra kunder vill ha.
Ann-Sofie Johansson kommer successivt att överta tjänsten och blir formellt ansvarig för H&M:s design om ett par månader.
Ann-Sofie Johansson är 44 år och började arbeta för H&M 1987. Hennes första jobb inom koncernen var som klädförsäljare på H&M:s butik vid Skanstull i Stockholm.
Hon rekryterades till H&M:s designavdelning och där har hon avancerat till att bli en av de ansvariga för dammodet.
- Jag började jobba i butik, men gick Anders Beckmans kvällskurs i design och mode och tog sedan uppehåll från butiken för att gå Nyckelvikens basår.
- När jag kom tillbaka tog jag kontakt med Margareta van den Bosch och visade upp min mapp och så anställdes jag som designassistent. Sedan blev jag designer och jag har gjort både ungdoms- och dammode, säger Ann-Sofie Johansson.
Hur kommer det sig att du stannat så länge på H&M?
- På grund av det goda arbetsklimatet. Det är högt i tak och fritt fram att testa idéer. Och så tycker jag om att jobba i team. Jag har hela tiden fortsatt att lära mig saker och så har företaget utvecklats och jag med det, säger Ann-Sofie Johansson.
Margareta van den Bosch kommer att minska sin arbetstid hos H&M. Hon får titeln creative advisor och kommer, förutom att lotsa in sin efterträdare, att vara starkt inblandad i bolagets gästdesignersamarbeten.
van den Bosch kom till H&M 1987. Under hennes ledning har bolaget gått från sju till över 100 designer.
- Vi är glada att hon stannar kvar hos oss när hon går ned i tid. Hon är en ödmjuk och behaglig person och det är kul att gå på stan och handla med henne. Hon har en väldig känsla för som ligger rätt i tiden, säger Kristina Stenvinkel pressansvarig på H&M.
Margareta van den Bosch har fått bland annat tilldelats Damernas Världs utmärkelse Guldknappen för sitt designarbete.

Inga kommentarer: