onsdag 18 september 2013

Skeva, Rotera, Skala



Här är förre veckans uppgift...

 - Skeva, Rotera, Skala - 
Veckan innan hade vi gjort en replika på ett plagg vi tagit med oss hemifrån, alltså en kopia. 
Den nya uppgiften blev nu att göra tre nya kopior av plagget, men förändra det på 3 olika sätt - på 3 dagar.

Jag skalade upp mitt plagg till 150%, alltså 50% större än originalet. 
Den mesta av tiden gick åt till mönstret och alla matematiska beräkningar 
för varje liten vinkel, stödlinjer och kurvor.

Mitt skevda plagg var kort och litet nedtill och växte till jättestor och lång upptill, 
som en väg du stor på och ser försvinna i fjärran 
(vägen är bred där du står men försvinner smalare och smalare i horisonten). 

Det roterade plagget drog ut på tiden till sista minut och jag började med det 
efter lunch på 3:e dagen. Efter lite rådgivning av en vän valde jag att rotera mönsterbitarna, 
men bara vissa. Jag satte ihop framstycket och luvan med varandra efter att de 
roterat 180° men behållit sina platser. Mudden nedtill fick stanna kvar 
och så även placeringen av snöret i luvan. Resultatet blev en trasa av tyg 
som blev fantastiskt intressant när den kom på en kropp - den gick att vända &
vrida åt flera håll men var fortfarande bärbar. 

Tack till snälla Mimmi som ställde upp som modell!






Inga kommentarer: