söndag 8 december 2013

Haglöfs

Min andra designer var först Valentino, men medan jag satt och jobbade började jag återgå till grundfrågan: Varför gör jag detta? Jag insåg att haute couture förmodligen inte är vad jag vill syssla med i framtiden, och att jag valt Valentino för att jag tror att det är vad som förväntas av mig och för att jag tycker om deras rena formspråk. Så jag gick tillbaka för att se vad jag gjort tidigare och vad som intresserar mig, varför jag sökte Borås. Jag märkte att det starka fokuset på att bygga form och rörelse gjort mig lite vilsen det senaste, även om jag lärt mig massor som jag kommer ha användning av framöver.

Jag sökte till Borås bland annat för deras forskning inom smarta textilier, och vart inom modet använder man dessa textilier först? Min fördom är, inom out-door kläder eller eventuellt arbetskläder. Eftersom jag har uppfattningen att arbetskläder inte kan bli printade och färgsatta i samma utsträckning, är arbetskläder bortvalt. Print och färg är något jag vet att jag vill jobba med. 

Jag hade redan gjort Mary Katrantzou som verkligen jobbar med print som förvränger och förgyller kroppen, samt med form. Så jag började kika runt på out-door märken och fastnade för Haglöfs då det är ett märke jag själv valt att handla från tidigare när jag ska ha kläder/skor till dom sammanhang som produkterna är avsedda för (vandringskängor och fältbyxa). De arbetar gärna med färg, men inte så mycket med mönster/print, men med smarta textilier, hållbar utveckling inom miljö och arbetsmiljö och ägnar sig åt att utveckla smarta funktioner i plaggen.

Med risk för att bli lite stämplad och satt i ett fack, valde jag ändå att göra Haglöfs som min andra designer att teckna av två kollektioner ifrån. Det har varit lite krångligt eftersom plaggen presenteras utan kropp på hemsidan, så jag har fått bygga upp ett bibliotek av kroppmallar som jag kalkerat av och försökt återskapa plaggens struktur och form på kroppen. En hel del har jag fått gissa mig till. Nu har jag 3 teckningar kvar och 9 siluetter, scanna in allt, sätta ihop i en PDF och så är det redovisning imon! Jag är redan nervös för hur jag kommer bli bemött med att göra något så annorlunda från vad vi gjort hittills i skolan och vart fokuset ligger i undervisningen, så redovisningen kommer säkert gå åt helvete - huvudsaken är vell att jag själv vet vad jag gör och varför...
_______________________________________________

Haglöfs är Nordens största leverantör av ytterplagg & utrustning för sport- & uteliv, som grundades av Wiktor Haglöf i Dalarna 1914.

Företagets grundprincip är att förse privatpersoner och expeditioner med funktionell design, utrustat för det nordiska klimatet. Man använder högteknologiska material i kombination med avancerade konstruktioner för hög användbarhet (god passform, låg vikt, hög slitstyrka, lång livslängd).

Sedan 2008 integreras hållbarhet i affärsutvecklingen, under projektnamnet Take Care, där man förhåller sig till hela försärjningskedjan i varje ny product. Man använder återvunnet material i stor utsträckning och man säkerställer att productionen bedriver en etisk hållbar verksamhet. Man siktar på att till 2015 ha 80% av omsättningen av plaggen enligt bluesign®’s villkor.

En av företagets mest kända produkter är ryggsäcken Tight
som sålts i mer än en miljon exemplar (2008).





Några av plaggen:








Inga kommentarer: