måndag 16 december 2013

Workshop - Arkitektur

Idag har vi haft en workshop om arkitektur, konstruktionsprinciper, rumslighet och ljus, ihop med masterstudenten Nilla som hade bjudit in Sofie och Katarina från företaget Fabel Arkitektur. Vi gick bland annat igenom materialen trä, sten, betong, tegel, stål och glas i en föreläsning. Efteråt skulle vi ta fasta på ett arkitektoriskt objekt och bygga en prototyp utav känslan i objektet. 

Jag valde att jobba med Oslos Operahus, som ni ser på bilden nedan. Vi hade bara en liten stund på oss så resultatet blev kanske inte så övertygande som jag hoppats på, med motiveringen: "Oväntade vinklar i förhållande till varandra som skapar skarpa spännpunkter och rumslighet. Kontrollerad, okontrollerad"... är inte allt för nöjd med motiveringen heller, men vad jag menade var att jag ville ta fasta på den illusion som först uppstår när man ser byggnaden och tror att det är två räta klossar på varandra, och sedan vid en närmare titt ser att alla vinklar är skeva och ingen vinkel i hela huset är egentligen 90° rak. Trotts det uppstår rum som ändå känns i balans.


Efter föreläsningen, workshopen och minipressentationen var klar fick vi i uppdrag att fota av våra prototyper i ljussättning från olika vinklar. Här är några av alla foton jag tog som känns intressanta. Tänk på hur skuggorna rör sig och varför, hur det skulle kunna ske i full byggnads skala.

Jag sitter också och fillurar över hur man kan översätta detta till plagg, 
för jag tror att det kommer bli nästa uppgift.







Inga kommentarer: