onsdag 2 april 2014

Designmetodik

Tecknat med fel hand i 60sekunder - Utgått från fotografi
Hej!
Just nu har vi Designmetodik, alltså metoden att designa - ens metod att nå ett mål/en produkt. Vi ska prata mer om bl.a metoder som Ontology, Methodology, Applied or Hermeneutic - betydelser man bör kolla upp om man vill utveckla sin egen metod att skapa. 

Den traditionella designprocessen börjar med en ide eller ett uppdrag som leder vidare till research/förarbete kring vad man vill undersöka och varför, vad ska iden handla om. Efter det görs ett utval, ofta genom en moodboard där man bestämmer vart fokuset ska ligga. Sedan skissar man på modeller. Därefter kommer val av färg, material och ett urval av samtliga modeller. Man gör plaggskisder av de modeller man bestämt sig för och producerar sedan plaggen. Så har man slutligen färdiga plagg.

Våra lärare vill att vi ska kunna denna process och sedan skita i den, som det mesta. Lär dig det och se till att kunna det, sedan kan du ignorera din kunskap.

Ett exempel på hur vi kan jobba är att få en ide, göra research och moodboard, ta fram olika print, välja färg och material och börja printa stora stycken. Sedan skissa och ta fram formen, göra plaggskisser och slutligen ta fram produkten.

Igår gjorde vi en triangel över vilka designers/konstnärer som vi ser upp till eller tycker att vi på något sätt efterliknar. En designer i varje hörn och sedan sätta oss själva någonstans i den beroende på hur vi uppfattar oss själva i förhållande till dessa designers. Detta är något vi kommer göra återkommande under alla åren. 

När vi läser kursen i 2an kommer vi ha ett mer globalt perspektiv. I 3an använder vi designmetodik kursen som en start att formulera sitt examensprojekt genom. 

Vi har också haft en hemuppgift att teckna av en stol på 3 sätt, alla under 2min/st. En vanlig linjeteckningen med blyerts, en där vi teckna av mellanrumsformerna och en där vi teckna av stolen med fel hand.



Måndagens uppgift var att under3-4timmar teckna 90st teckningar av kroppar som vi skulle leta upp från bloggar, tidningar et.c.

  • 20st blyerts 1min/st, 
  • 20st tusch 1min/st, 
  • 10st Mixad teknik 2min/st, 
  • 20st med fel hand 1min/st, 
  • 20st utan att lyfta pennan från pappret 1min/st. 

Väldigt bra övning som jag helt klart kommer ta med mig och rekommenderar alla som vill träna upp sitt seende och kontakten mellan ögat och handen, att göra då och då.



Till på fre ska vi ha skrivit 3 texter innehållande sammanlagt 800ord om olika metodiker inom modedesign, illustration och grafisk design.

Skönt att ha en kurs att få lära känna sigsjälv igen.
Har känt mig lite vilse ett tag nu :-)


Inga kommentarer: