onsdag 2 april 2014

Materialteckning

Idag fick vi en modebild, alla fick samma och fotot va avklippt huvudet och man kunde endast skymta ett knä, en hand och en haka. Genom att studera modebilden, skulle vi ta ut formerna av plaggen i bilden, hitta "oritade linjer" i bilden och plocka ut framhävande delar. Sedan fick vi uppgiften att teckna 3 bilder, alla utifrån samma modefoto, med resulterande 3 olika uttryck. Totalt skulle de tre bilderna innehålla minst 4 material. Bild nr.1 skulle enbart bestå av pastellfärger, bild nr.2 enbart i kulörta färger och bild nr.3 i flera nyanser av samma färg. Vi fick på oss till kl.15 idag men har redovisning på dem först imon. Här är några av mina tester…


2 dagar senare: Idag fick jag kommentarer på mina teckningar. Min illustrationslärare ville att jag inte skulle ha tecknat skuggor i fälten för formerna som ex. mittendelen på den blå teckningen som urskiljer en ärm, utan arbetat med rena heltäckande fält. Hon ville också att jag skulle ha uteslutit kroppen ur formerna, håret tar för mycket fokus i bilden och ben och hand gör att formerna får en ytterligare inramning som begränsar dem. 

Inga kommentarer: