fredag 6 juli 2012

Ekoxe - Att göra ett mönster

Började med att plocka ner lite bilder från nätet. Här är tre exempel. 
Ökar sedan kontrasten till max och tar bort eventuella skuggor och annat skräp. 
Frilägger sedan siluetten som blir kvar.




Lägger in siluetterna ihop med varandra och sparar till en bild.
Som ni ser är det bara 3 siluetter, men jag har vridit och vänt 
på dem och lagt upp flera av samma siluett.


 Lägger in bilden 2 ggr bredvid varandra och spegelvänder. 
Lägger sedan in bilden ovan 2 ggr till. Här är alltså bilden från ovan x 4.
Sparar denna som en bild. 


 Här har jag gjort samma sak igen fast med bilden ovan (med 4 bilder i). 
Nu är bilden en rapport och ett mönster. Som ni ser finns en del luckor. 
Jag vill ha mönstret lite luftigt här och var men lägger ändå in en detalj i ett av hålen för att fylla ut. 
Väljer ett motiv som inte är samma som allt annat för att bryta av. 
Eftersom objektet kommer ligga i en skarv vill jag ha ett objekt som är symetriskt, 
som exempelvis en trekant, cirkel, hjärta eller stjärna. Då kan objektet delas mitt itu utan problem.


 I detta fall lägger jag in en stjärna.
(Valde också att utöka med 2 skalbaggar)


 Den nya rapporten blev såhär!


 Nu kan man börja leka med färger.
Här har jag valt 2 olika färger i diagonal. 
När mönstret förstoras upp kommer det från långt håll se ut som att 
det går en lila och rosa prickad linje på diagonalen i mönstret.


 Här har jag valt fyra olika färger som ligger hyfsat nära varandra. 
Här kommer det se ut som en ljus- och en mörkrosa prickad linje som ligger horisontellt.


 Här är rapporten ovan som rapporterats på en större yta.

Inga kommentarer: