torsdag 25 oktober 2012

Projekt: IDENTITET - Steg 2

Hej på er!

Har spenderat 8 underbara dagar med familjen i Italienska Toscana. Är nu hemma igen och det är bara till att sätta igång pluggandet. Måste dock erkänna att det faktiskt kliat ordentligt i fingrarna på mig, så nu kör vi.

Semestern och helgen innan dess har jag spenderat till resurge kring identitet, och jag har under resans gång försökt se på saker som hänt och ställen vi besökt med "identitetsprojekt-glasögonen". Det har varit mycket tankar och också känslor då bland annat far- och morföräldrars identiteter togs upp en kväll över en Limoncê och en espresso vid biljardbordet.

Jag känner att min resurge har gått mer eller mindre in på alla delar som kan kallas för identitet.

Slutligen när säcken nu skulle knytas samman hade jag tre olika vägar jag stod och valde mellan. Det första temat skulle basseras på Kulturer och hur man betraktar andras kulturer. Ofta utgår vi ifrån att vår egen kultur är den ultimata då vi betraktar andras. Till exempel ville jag arbeta med olika typer av ytterligheter av utseendet på kvinnor runt om i världen. Allt ifrån bröstförstoringar, benförlängningar, botox - till burka och andra heltäckande dräkter.

Det andra temat handlade om att hålla andra på avstånd för att skydda sin identitet. Den skulle basseras på den bubbla som människor tycks leva i, framför allt då vi är påväg någonstans, med pendel, spårvagn, tunnelbana, flyg. Vi lever i vår egna bubbla och kommer någon närmare än vad vi förväntar oss då vi är i vår bubbla, blir vi ofta väldigt förvirrade. Kollektionen därifrån skulle bli olika typer av textila världar på kropp.

Det tredje temat som jag nu också valt att utveckla är temat Identitet inom Mattematikens värld. Jag använde min superduper duktiga och hjälpsamma syster för att försöka förstå vad detta egentligen innebär och hon är bäst! Nu har jag massor av information för att dra igång skissandet till min kollektion och utveckla mitt koncept inom detta projekt.

Identitet inom matte handlar om sinus och cosinus. 1an är väldigt viktig i sammanhanget. Vad du än ändrar i formeln är resultatet det samma, och resultatet är identiteten. Hon förklarade såhär: "Tänk dig att en stjärna har 5 kanter (identiteten). Då har den 5 kanter oberoende av vad som händer runt omkring stjärnan." Alltså är den 5-kantig även om andra planeter eller himlakroppar förändras runt okring.

Identitet visas i olika kurvor över x & y axeln. Kurvan är då identiteten oberoende av vad talen i uträkningen är. Sätter man samman varje kurva bildas det jämna löpande vågor. För att i uppställningen förtydliga att resultatet alltid är detsamma sätter man ut ytterligare ett streck i = tecknet, alltså tre streck upp på varandra istället för två.




Inga kommentarer: