tisdag 6 november 2012

Projekt: Identitet - Färgstudie, val av färger

Idag har jag gått igenom mönsterkonstruktionen för det plagg jag ska sy härnest tillsammans med min mönsterkonstruktionslärare. Känner mig lite ringrostig men jag tror att jag kan få igång hjärnan efter en liten stund. Har också suttit och plockat ut färger. Först var tanken att jag skulle blanda färg på måfå, vilket jag kanske också kommer göra efter hand, men i så fall blir det efter redovisningen då jag vill ha en färdig twall att visa upp.

Färgerna som jag plockat ut nedan är hämtade ur det kollage jag gjort här nedan. Jag använde ett fotofilter i Photoshop som heter "Målat glas" och finns i mappen Textur under Filter. Därefter plockade jag ut vissa nyanser ut bilden med pimpetten och gjorde rutor i ett nytt fönster varav 10x10 cm vardera. Därefter plockade jag samman en del av de färger som fortfarande kändes tilltalande och la in dem tillsammans i färgkartan här nedanför.

Nästa uppgift blir att scanna in mina teckningar av plaggen och färglägga dem med de färger jag har i färgkartan. Målet är att jag tillslut bara ska ha 4-6st färger kvar, nu är dem 12.

Inga kommentarer: