onsdag 21 november 2012

Projekt: Identitet - Matte & Färgblandning

 Nu har jag fått lite experthjälp av min älskade syster som satt och fikade med sina smarta vänner i Linköping. Vi förstår inte alltid varandra för vi är ganska olika, men när jag kunde lika vad jag ville ha fram med att blanda en pannkakssmet kunde hon slutligen förklara för mig hur jag skulle göra. Olikheten hos barn från samma föräldrar har jag hört är naturlig då barnen ska ha olika talanger för att klara av olika tider och problem, för att gruppen ska kunna fungera på alla plan. En grupp där alla har samma kunskaper och är stöpta efter samma form är svår att ta sig framåt, medan en grupp med individer med olika kunskaper kan dra nytta av varandra. Att dra nytta av min syster har jag VERKLIGEN gjort i detta projektet, och såhär förklarade hon för mig att jag kunde göra mina recept för färgblandning.

A + B sin 2x + C cos x i kvadrat (d.v.s upphöjt till 2) 
...var en formel som jag fann på nätet.

Tänk då att jag har tre byttor med färdig färg i, som jag ska använda till att blanda till en ny färg. Ur dessa använder jag en skopa, som vi kan säga är 1 matsked stor. Sätt då exempelvis in att:
A = Bunken med RÖD färg
B = Blå
C = Gul

cos 2x eller sin 2x kan i detta fallet vara allt mellan 0 och 1. Alltså får jag ta hur mycket färg jag vill, men inte mer än 1 matsked (msk).

Översättningen blir nu:
1msk röd + 0-1msk Blå + 0-1 msk Gul
Resultatet blir en färg som drar mest åt röd, eller åt alla tre hållen lika mycket, beroende på hur mycket jag valt att lägga i av den blå och den gula färgen.

För att dra en röd tråd direkt från den kappa jag idag gjort ett test på, använder jag mig av gradtalet 167. 167 grader har jag använt på 3 olika ställen i plagget. Ena är bak i ryggen, andra fram vid magen och det tredje uppe i kragen vid knäppningen.

Syster satte nu in 167 grader i sin smarta miniräknare och översatte talet i sinus och cosinus som i en tabell, där 167 = x, för att få fram tal.
sin 2x = -0,438 om x = 167 grader (minustal)
cos x i kvadrat = 0,95 om x = 167 grader (plusstal)

För att nu få mer exakt hur mycket jag ska ta mellan 0-1 msk av Blå (B) och Gula (C), sätter jag nu in talen för 167 grader i formlen.

Resultatet blir nu till exempel:
1 msk röd + -0,438 msk blå + 0,95 msk gul

Då sin 2x blev ett minustal fungerar det inte i praktiken. Jag kan ju inte ta bort blå färg från den röda och gula, eller? I datorns värld kanske jag kan det? Värt att forska fidare på, men just nu handlar det om fysiska färger på burk och från dem kan jag inte ta bort blå ur den röda och gula bunken.

Jag använder därför komplementfärgen till blå som är orange. Alltså blandar jag i 0,438 msk av orange i färgen. Eftersom gul och röd tillsammans ändå blir orange, kan jag inte tänka mig någon större skillnad av dessa 0,438 msk orange som jag tillsätter, men jag håller ändå formlen.

Jag vill nu kasta om bokstäverna en aning.
A = Blå
B = Gul
C = Röd
1msk blå + - 0,438 msk gul + 0,95 msk röd
Komplementfärgen till gul är lila, samt att blå och röd ihop blir lila. Samma sak här, ingen större skillnad.

Gul, blå och röd är grundfärgerna i färglära. Vissa väljer att även använda grön som grundfärg, men jag har svårt att hålla med om det då grön är en färg som blandas av blått och gult, lika lila och orange.
Jag väljer nu färger som inte är grundfärger.

A = Lila
B = Grön
C = Orange

1 msk lila + -0,438 msk grön + 0,95 msk orange
Komplementfärgen till grön är röd, alltså ska det i 0,438 msk röd färg i blandningen.

Jag fortsätter mitt arbete vid blandningsbordet. Ska se om jag kan försöka hålla mig någorlunda ren så att jag kan fota av hur färgerna blir. Önskar er en trevlig kväll!

Inga kommentarer: