söndag 25 november 2012

STENEBYSKOLAN: Veckans föreläsare - 26-27-28/11-2012

Har försökt kolla upp lite lätt kring vilka föreläsarna är under nästa vecka, med start imorgon. 
Jag lägger vell upp mer info under veckans gång kring hur diskussionerna gått och 
föreläsningarna inneburit, men här är en försmak av vad veckan kommer att innehålla.



MÅNDAG:
>>Rasmus Malmberg<<
Möbeldesigner
Född 1979


Jag är utbildad möbelsnickare med gesällbrev och tog examen från Carl Malmsten Furniture Studies 2007, som finns under Linköpings Universitet. Jag har därefter studerat vid HDK i Göteborg där jag tog min magisterexamen i design 2010. De senaste åren har jag arbetat som frilansande möbelsnickare och formgivare och utgör ena halvan av designstudion Modern TimesI mitt arbete försöker jag skapa och forma värden. Designprocess och strategiarbete har lika stor betydelse som utförande och materialval, oavsett om det handlar om enstyckstillverkning eller massproduktion. Jag vill väcka nyfikenhet och överraska i mina projekt, skänka omsorg och kärlek. Det är mitt sätt att skapa värden.


Av Rasmus har jag inga direkta idéer om vad jag kan få ut, då han sysslar med en annan typ av konst. Jag hoppas att han kommer prata om koncept, designprocess och tiden efter högskolan - hur man tar sig fram.





TISDAG:
>>Emma Persson<<
Konstfack inriktning Mode
Född 1981

Emma har gjort ett omtalat masterexamensprojekt om mode & politik, "Smara"Konstfack. Dagens Nyheter & tidningen RODEO har skrivit artiklar om arbetet i flyktinglägren i Algeriet, som hon arbetade med tillsammans med fotografen Johan Lidman. 


Mitt konstnärliga arbete rör sig kring frågor om mode, ett outtömligt områdeJag tycker att mode är en fascinerande värld som har mycket kraft till förändring. Men det används på ett ofta rätt enkelspårigt sätt. Vi var i flyktinglägret i en vecka och fotograferade de människor vi träffade. Det blev en blandning mellan streetstyle och mer arrangerade bilder, med syfte att föreställa modebilder ur en svensk modetidning. Alla människor är fotograferade i sina egna outfits.


I mitt examensarbete undersöker jag hur jag kan använda modesystemet som en plattform för politisk kamp; i detta fall mot ockupationen av Västsahara. Jag besökte de Västsahariska flyktinglägren i Algeriet tillsammans med en modefotograf för att fotografera till två olika reportage, ett modereportage och en reklamkampanj.
Jag vill utforska modets opinionsbildande kapacitet och ifrågasätta maktstrukturer i det privata som upprätthåller gränser och tillskriver människor olika värde.

Av Emma hoppas jag få höra fler infallsvinklar kring djupare mening med sitt modeskapande. Jag hoppas att hon kommer prata om koncept, vår syn på andra människor och vår omedvetenhet om oss själva och det omkring oss - och där igenom göra oss lite mer uppmärksamma på vad som är och inte är.


ONSDAG:
>>Weronika Rehnby<<
Textilansvarig Naturskyddsföreningen

Weronika har själv studerat på Borås Textilhögskola samt på Chalmers Tekniska Högskola. Hon har arbetat som lärare inom färgning, tryck och behandling av textil på Borås Textilhögskola. Hon har arbetat som Ansvarig för teknisk support, produktutveckling, kvalitetskontroll och "delar av köpet", samt senare även produktionschef på Almedahls AB. Idag är hon Produktchef under Bra Miljöval Textil (Miljömärkning) hos Naturskyddsföreningen (SNF).

GP - Alternativ till bomull:



Är lösningen nya material som bambu, hampa och nässla? Eller återvinning? Jeans som drivmedel är ingen utopi - forskare tillverkar redan biogas och etanol av kläder.

I dag utgör bomull hälften av all textil som tillverkas. Enorma mängder bekämpningsmedel används för att producera denna bomull, som förgiftar mark, vatten och människor - enligt WHO avlider 40 000 jordbruksarbetare om året av kemikalier.

Jag är ganska säker på att Weronika kommer att prata om miljö och bomullstillverkning. Jag har ännu inte riktigt hunnit ta in allt kring miljö från föreläsningen med herr Bergman, men det är ju trotts allt 2 dagar dit så jag lär väl hinna bli sugen på mer miljötankar och miljöfakta. Jag hoppas att Weronika kan sätta igång tankar som kan få även mig att tänka "även jag kan göra skillnad", och öppna ögonen på oss för de kemikalier som VI använder eller kommer kunna behöva använda i våra verkstäder. Hon får gärna prata om alternativa tyger och hur man får tag på dem...


Inga kommentarer: