torsdag 17 oktober 2013

Färgberättelse

En uppgift i färglära som går ut på att du ska hitta en berättelse 
om färg och sedan återskapa färgerna i en bild och x-antal färgprover (rutor med färg). 
Jag har precis kommit hem från Rydals museum och sätt min utställning. Lägger strax upp bilder. 

Jag använder Designers Gouache färger från Winsor & Newton. De fungerar lite liknande som oljefärg, men torkar lika snabbt som akrylfärger. Blandar du ut dem med vatten fungerar de som akvarell, med väldigt mycket pigment. Gouachefärger användes när man tecknade de första Disney-filmerna i färg. De kostar mellan 40-90:-/tub beroende på vilket pigment det är, och tuberna innehåller 14ml färg men räcker väldigt länge. Även om du inte vill arbeta i gouache, rekommenderar jag den vita gouachen att alltid ha i din färgpenneburk, då den är helt täckande vit! Det är ganska oslagbart för "att ta med sig färg" såvitt jag vet...
Penseln som jag inte använder på bilden utan håller i samma hand som den gula färgen, fungerar bäst med denhär typen av lite tjockare färg, lite tjockare strån.


Eftersom komplementfärgen till röd är grön, la jag grönt i grunden för att förstärka den röda färgen. Nu när ni vet det, om ni bär er den tanken med er nästa gång ni går på en utställning med tavlor kommer ni att se att man använder komplementfärger för att förstärka färgen.

Inga kommentarer: