tisdag 15 oktober 2013

Upg.1 med Kumi Kawaji - Drappera på docka och sy en kjol i bomullsväv

Nu har vi inlett första av 3 veckor med en mycket inspirerande kvinna från Japan, som bott i sverige i 20år och undervisar på bland annat Beckmans, Konstfack och hos oss på Textilhögskolan i Borås. Hon har arbetat för bland andra Yohji Yamamoto, Issey Miyake och många fler. Hon har varit verksam i branchen under flera decennier och är full av kunskaper som vi skulle göra vad som helst för att få en större inblick i.

Under dessa tre veckor har hon specialliserat undervisningen för drappering, och vi drog igång med denna uppgift där vi fick en vecka på oss att göra resurge, drappera, ta ut mönster och sy upp en kjol med snygg finish. 

Till er kan jag ju avslöja då att jag fuckade upp det... Jag hade en stor ganska avancerad kjol som byggde på samma teknik som den kjol jag redovisade här nedan. Vad som hände var att jag inte fick ihop bitarna som de satt innan utifrån mönstret, trotts alla mina "smarta" system med bokstäver i olika färger som skulle sammankopplas med varandra, som ett memory eller ett pussel. Så söndag förmiddag insåg jag att jag var chanslös och drog då till Borås för att göra denna kjol nedan som jag redovisade måndag morgon. 

Kumi sa att hon gillade idén men hade önskat något mitt imellan den stora avancerade kjolen och denna  mer enkla, en kritik som jag tar med mig till framtida projekt. Jag håller verkligen på att experimentera och försöka lära mig hur mycket jag hinner göra på den begränsade tid vi får. Ibland går det, ibland inte. Men jag är nöjd att jag hade något att redovisa som beskrev min idé och fullföljde uppgiften. Nästa gång gör jag det bättre, men vi är ju här för att lära oss :)






Inga kommentarer: