söndag 6 oktober 2013

Materialuppgift med Linnea

Denna veckan har vi en gästlärare som läst 1 av sina 2 år på Masterprogrammet på Textilhögskolan i Borås, men just nu har ett friår för att jobba inom modebranchen. Den uppgift vi fick av henne för veckan var först att i grupper om 2 eller 3 personer bygga former med tvallväv samt ett annat otippat material som vi blev tilldelare. Någon fick sladdar, någon fick pantflaskor, någon grupp fick ett cykeldäck och min grupp fick packtejp. Det blev väldigt olika och intressanta resultat som jag dessvärre glömde fota av. Uppgiften blev därefter att själv hitta ett textilt material och ett "otippat" material som låg så långt ifrån varandra uttrycksmässigt och sammanfoga dessa, exprimentera och göra ett plagg. Jag bestämde mig för bubbelplast och utgick därefter för att hitta ett komplement-textilt-material. Jag valde mellan extremt styvt material eller extremt mjukt/följamt och stretchigt, och det sistnämnda blev det då det har just två egenskaper som är långt ifrån bubbelplasten. Här är lite ur min process och längst ner är resultatet...






Hello Lover <3 Detta är en... vad ska man säga... ultraljuds-svets-maskin! Den funkar som en symaskin med pedal, den matar fram materialet och sådär, men smälter lixom ihop med hjälp av ultraljud! Här har jag satt på en hjul som skär och smälter eller gör väldigt smala "sömmar". Senare bytte jag till en hjul som är ca. 1cm bred, vilket höll mycket bättre men blev inte lika snyggt. Jag var helt såld på denna maskin under detta projektet och fastnade lite i exprimenterandet med maskinen och materialen, och glömde av uppgiften lite... Inte bra, men nu kan jag maskinen! haha!














Inga kommentarer: