måndag 21 oktober 2013

Redovisning nr.2 med Kumi Kawaji avklarad, drapperad kappa med krage, slag och raglanärm

Fick lite kritik om hur styckena framtill vid knäppningen korsar varandra vilket ger en obalans i plagget. Anledningen till att de överlappar varandra på det skeva sätt de gör, är för att jag tagit ut formen i sömmen som löper från axeln över bysten och ger vidd nedtill i plagget, som gör att tyget inte får den plats som tyget vill ha, därav får plagget en skev framkant.
 
Kumi bad mig till nästa gång lyssna på tyget/materialet och inte tvinga tyget till min fantasi utan låta tyget tala och hjälpa tyget att forma sig så som tyget vill, istället för efter vad jag föreställt mig.
Det är ett tips som jag kommer ta med mig i framtiden,
trotts att det låter sjukt mycket lättare sagt än gjort...
 
I morse kompletterade jag plagget med ett bälte som löper genom två hål i de sömmar som redan finns i plagget. Här är två sätt som man kan trä bältet genom plagget för att få två olika effekter:
 








Inga kommentarer: