tisdag 8 januari 2013

Dagens föreläsning

Pernilla Eskilssons verk som ställts ut på Röhska museet i Göteborg
Idag stod SAMTIDSKULTUR på schemat och det var föreläsning med debatt som gällde. Debatten rörde bland annat frågorna vad som är konst, vad är inte konst, vad är mode, vad är textilkonst, vad är performance, vad är teater, vad är hantverk, vad är konsthantverk och kanske speciellt vad som INTE är det. Diskussionerna gick också kring hur vida man ska ta betalt för sina verk eller inte, hur samhället samt staten behandlar konst och kultur, samt när ett verk blir konst. Är teckningen ett konstverk ifall ingen ser den och uppfattar den som konst. Hur stor publik behöver ett verk för att få kallas för konst?

Här är några anteckningar från idag, men de blev otroligt få. Istället målade jag mig igenom dagen då jag lyssnar bäst då samt går ner i migsjälv och verkligen koncentrerar mig. Kan också försvinna in i mina egna tankar för ett tag, men det har ändå hela tiden med ämnet att göra. Detta beteende var vanligare för mig som yngre, men ibland kommer det tillbaka igen då jag behöver stänga in mig i migsjälv och inte har något behov för att nå ut och diskutera.

Varför kan vi som människor skapa rum på en platt yta?
Det är något som vi gjort sedan vi kan kalla människor för människor.

Det är viktigt att samla in sin "språklåda" d.v.s. sitt inlärda konstnärliga språk och uttryck, de förhållningar som du lärt dig av lärare, texter och vänner. Det är viktigt att särskilja "språklådan" från "artistlådan", alltså det kreativa som du har inom dig - kraften. När du lagt till nya upptäckter och vetenskaper i din "språklåda", är det dags att lägga "språklådan" åt sidan för att låta omedvetenheten och naiviteten träda in - "artistlådan", men med "språklådan" i behåll, för att kunna utvecklas som konstutövare. En ständig balans.

Tips på inspirerande konstnärer:
TAKEHIKO NAGAKURA - "Arkitekt"
RON ENGLISH - Gatukonstnär
JOEL-PETER WITKIN - Fotograf

Inga kommentarer: