onsdag 9 januari 2013

Joel-Peter Witkin

Här är en riktigt knasig kille, om inte att påstå att han till och med är sjuk i huvudet.
Även här har jag inte valt ut de värsta bilderna, för de äcklar mig och ger mig kalla kårar.

Han fotograferar "freeks" och kroppsdelar, som är delade. Ja, ordagrant, kroppsdelar. 
Alla foton är äkta och inte behandlade i Photoshop eller på annat sätt, utan fotot är en avbild av den installation som Witkin konstruerat tillsammans med människor som han kontaktat för sina verk. 
Bilderna är analåga och de slitage som bilderna är försedda med är skrapade för hand.


Joel-Peter Witkin (född September 13, 1939, i Brooklyn, New York City) 
är en amerikansk fotograf som bor i Albuquerque, New Mexico. 
Hans verk speglar/visar ofta teman som döden, lik (och ibland lemlästade kroppsdelar), 
och olika utomstående som dvärgar, transsexuella, hermafroditer och fysiskt 
deformerade människor. Witkin omtolkar ofta religiösa eller klassiska målningar.

Venus födelse omtolkas tillsammans med transvestiter.
Witkins far var judisk och mor var romersk-katolska. 
Hans tvillingbror, Jerome Witkin, och son Kersen Witkin, 
är också kända målare. Witkin föräldrar skilde sig när han var ung, 
eftersom de inte kunde övervinna sina religiösa skillnader. 
Han studerade i Saint Cecelia i Brooklyn, och gick vidare till 
Grover Cleveland High School. 

Mellan 1961 och 1964 var han dokumentärfotograf för Vietnamkriget. 
Han frilansade 1967, och blev den officiella fotografen för City Walls Inc. 
Han studerade på Cooper Union i New York där skulptur var huvudämnet, 
för att uppnå en fil kand-examen 1974. Efter Columbia University beviljades 
han ett stipendium, och han slutade sina studier vid University of New Mexico 
i Albuquerque, där han blev Master of Fine Arts.


Witkin hävdar att hans vision och känsla är från 
en episod han bevittnat som ett litet barn, en bilolycka 
framför hans hus där en liten flicka halshöggs.

"Det hände på en söndag när min mamma var och eskorterade min tvillingbror 
och mig ner för stegen i det hyreshus där vi bodde. Vi skulle gå till kyrkan. 
Medan vi promenerade ner för korridoren till ingången av byggnaden, 
hörde vi en otrolig krasch blandat med skrikande och rop på hjälp. 

Olyckan involverade tre bilar, alla med familjer i dem. På något sätt, i förvirring, 
höll jag inte längre min mors hand. På den plats där jag stod vid trottoarkanten, 
kunde jag se något rullande från en av de omkullvälta bilar. 
Det stannade vid trottoarkanten där jag stod. Det var huvudet av en liten flicka. 
Jag böjde mig ner för att röra vid ansiktet, för att tala med det, men innan jag 
hunnit röra vid det hade någon fört bort mig."


Han säger att hans familj svårigheter påverkas också hans arbete. 
Hans favoritartist är Giotto
Hans fotografiska tekniker användes tidigare av t.ex. 
Daguerreotypes och EJ Bellocq.

Witkins verk skapas med likdelar i Mexiko för att komma runt restriktiva 
amerikanska lagar. På grund av den svävande karaktär av innehållet i hans 
bilder har hans verk märkts exploaterande och har ibland chockerat allmänheten. 


Hans tekniker är är att repa negativ, bleka eller tona framkallade fotot, 
och använda en framkallningsteknik som sköts för hand. 
Detta experiment inleddes efter att ha sett en 1800-tals ambrotype 
av en kvinna och hennes ex-älskare som hade skrapat från ramen.

SANITARIUM
Joel-Peter Witkin fotografi "Sanitarium" här ovan, 
inspirerade kollektionen av Alexander McQueens för vår/sommar 2001.
Alexander McQueen tog sitt liv i februari 2010. Vila i frid.




Inga kommentarer: